Dagens boktips

Elizabeth Kostova - Historikern

Baksidetext: Amsterdam 1972. En sen kväll utforskar en ung kvinna sin far historikerns bilbliotek. Högst uppe på en hylla gör hon ett märkligt fynd: en mycket gammal bok med ett skrämmande träsnitt av en drake. Gömda i boken ligger en samling gulnade brev ställda till "Min käre och olycksalige efterträdare". Detta blir inledningen till en vindlande resa genom tid och rum.
Färden går från väst till öst i det kalla krigets Europa, från stad till stad och till kloster och arkiv. Sakta uppdagas sanningen om Vlad Pålspetsaren, legendens Dracula, och om den pakt som hållit hans grymma verk levande.
I generationer har historiker satt rykte, förnuft och till och med liv på spel i jakten på den fruktade härskaren. Nu tar fadern återigen upp de efterforskningar som tidigare orsakar honom så mycket smärta. Och i hans fotspår söker dottern vidare - ett sökande som leder henne in i en värld där hennes mors mystiska öde länkas samman med en av historiens mörkaste krafter.

Jag tycker: Först måste jag säga att jag äntligen läst ut boken, det har då sannerligen tagit tid då min "fritid" är ytterst begränsad, men nu är det gjort. Jag tycker bra om boken, författaren lyckas bygga upp en trovärdig myt. I övrigt tycker jag att den i mångt och mycket påminner om Da Vinci-koden med tanke på allt pusslande med ledtrådar och ständigt farande. Men är du sugen på lite påhittad historia och allmän vampyrmytologi så är den i allra högsta grad läsvärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0