Ett boktips (eller en bokdiss)

Allt beror på hur man ser det.

Stephanie Meyer - New moon

Baksidetext: For Bella Swan, there is one thing more important than life itself: Edward Cullen. But being in love with a vampire is even more dangerous than Bella could ever have imagined. Edward has already rescued Bella from the cluthes of one evil vampire, but now, as their daring relationship threatens all that is near and clear to them, they realize their troubles may be just beginning...

Jag tycker: Det som gjorde boken bra var Edwards frånvaro i stora delar av den, äntligen blev det lite handling istället för en massa tomma, sliskiga kärleksförklaringar sida upp och sida ner. Det var faktiskt bra, jag tyckte om handlingen och alla nya saker som sattes i rörelse, fler och mörkare hot. Som sagt, inget at klaga på där. Sen kommer jag till slutet, och då är han där igen som en liten blodigel, Edward. Suck. Kan Bella sluta uppföra sig som ett litet handlingsförlamat våp i hans närhet? Jösses det är 2000-tal, men rollerna dem emellan är så jäkla sereotypa så man har sett dem i bok efter bok genom hela litteraturhistorien. Är det inte dags att ändra på det nu? I synnerhet eftersom boken ursprungligen är en ungdomsbok, här hade författaren jordens chans att göra något så mycket bättre, men nej. Och ni andra som diskuterat att jag inte han bli blint kär i Edward pga jag har mitt på det torra. Nej, jag hade faktiskt inte känt mer sympatier för honom hur toksingel jag än hade varit. Och då måste man visst tycka om Jacob istället, den andra manliga alfahannen i böckerna. Vad vore en klassisk kärlekssaga utan två kombatanter? Men nä, jag ger inte mycket för Jacob heller. Så vad kan man säga slutligen? Jo, jag kommer läsa nästa och nästa bok också för jag är jäkligt nyfiken på vad som händer med allting annat, så jag får väl 'snabbspola' genom Edwards sliskigheter. Jag menar, i de två böckerna jag läst, finns det någonstans Bella inte beskriver Edward som perfekt, perfekt leende, hans perfekta bringa, hans perfekta händer osv sov. Heeeela tiden. Det blir lite enformigt. Jag tänkte säga att det är mänskligt att ha brister, men då han är en vampyr så kanske han inte har några, enligt henne...

Kommentarer
Postat av: Tella

det blir inte mindre av den varan....men mer action ...dock inget löööv-äcksjån :P

2008-10-24 @ 09:57:27
Postat av: Kerstin

Å andra sidan är det ju hon som vill få omkull honom och inte tvärtom - inte helt vanligt... Men det verkar som om det är älska eller hata med Edward - vi som tillhör den tidigare kategorin ser det nog som romantiskt och inte stereotypt... Sen är nog meningen att det inte ska vara så modernt och likställt utan romantiskt på lite "äldre" villkor kanske. Tur i a f att alla tycker olika så någon kan rädda oss ur den där fluff-romantiska världen :P

2008-10-25 @ 14:33:14
URL: http://kerstinydrefors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0