Mutter mutter

Det här inlägget kommer att gå till historien på ett eller annat sätt. Dels för att jag första gången kommer att visa mitt missnöje över namngivna personer och dels att jag skutar hålla det inom mig och faktiskt säga vad jag själv tycker för att jag behöver det utan att tänka på om någon tar illa upp. För det gör säkert någon. Men spelar roll, för jag har tagit illa upp och känner mig jävligt överkörd och jag har rätt till de känslorna.

Nåväl. För att försöka göra en lång historia kort. Vi har ju under en längre tid försökt spara ihop till en ny bilbarnstol till Lovisa, det har väl lyckats mer eller mindre. Oftast mindre. Då vi i princip aldrig varit ute och åkt var det ändå inte urakut. Nåväl, jag fick en slant av pappa i julklapp som skulle gå till en bilbarnstol. Pengarna räckte till ungefär en halv stol, resten av summan fortsatte vi önska oss alternativt skulle lägga ut själva.
Vi åptalade för SIlvios föräldrar att det var bidrag till stolen som vi önskade oss i julklapp. Ungefär samma dag ringer Silvios bror upp och berättar om en begagnad stol han hittat och vill köpa. Silvio säger då att det inte är intressant för oss då vi vill ha en helt ny stol. (Anledningen är främst ur säkerhetsaspekt och dels få en stol som passar oss.)
Här någonstans tror man att allt är lugnt.
Vi åker som bekant till Silvios föräldrar över jul och dagen innan julafton beger sig hans bror och pappa ut på en liten ärenderunda. Tillbaka kommer de med en... bilbarnstol. Jag skulle inte ens kalla den bättre begagnad för den är riktigt välanvänd. Jävlar vad jag ansträngde mig för att inte börja lipa då för jag kände mig så totalt överkörd och otacksam och allt på en gång.
Hemfärd. Silvios bror monterar stolen i framsätet på vår bil. Jag tycker inte att den sitter bra, men efter en del joxande tycker jag att jag får hyfsad ordning på den. Tänker inte just då i mitt höggravida stressade tillstånd på hur den är fastsatt. Senare slog det mig att den är fastsatt i stången under bilsätet som man använder för att skjuta stolen framåt eller bakåt. Hela jävla sätet rörde alltså på sig, och skulle kunna göra vid en eventuell krock. Helt uppåt väggarna galet alltså.
Efter detta körde vi i princip inget så jag har inte tänkt mer på det. Silvios föräldrar hade stolen i sin bil och där fanns fästen så det fungerade.
När vi skulle hem från Lund hämtade som bekant Nina oss, hon hade lånat sin pappas bil. På grund av airbag monterade vi i baksätet. Inte heller i en sprillans ny bil fanns färsten för en sån gammal bilstol. Här börjar jag surna ihop lite till.
Idag kom droppen som gjorde att jag blev riktigt jävla less. Hemsjukvården hade dåligt med tider idag så vi skulle åka till sjukhuset. Eftersom lite andra ärenden stod på agendan skulle hela familjen med. Det slutade med att bara jag och Victor åkte. Det finns absolut ingenstans, på någon plats i bilen det går att fästa en sådan stol.

Så om vår ekonomi inte redan var sjukt ansträngd behöver vi nu hosta upp ungefär 2000-2500 kronor lite snabbt för att köpa en NY stol som fungerar i vår och andra bilar.

Kommentarer
Postat av: Tella

Om jag ska vara helt ärlig så såg jag inte ens stolen ordentligt innan den sattes in i bilen så jag kunde inte opponera mig i tid. Hade jag sett stolen innan hade jag naturligtvis sagt ifrån. Iofs hade det väl varit försent redan, men ändå hade jag ju sagt nåt. Till mor och far, vill säga.

Man tror ju att man åtminstone ska få en sak som inte är så använd att den egentligen borde kasseras.

Om ni vill så kollar jag gärna med folk på jobbet, har ju en del arbetskamrater med barn som är nåt år eller 2 äldre än Lovisa, och som kanske har ett bättre alternativ, även om det då också är beg. Säg bara till.

Idag kom ju som bekant bb så jag tänkte föra över det sista jag är skyldig, men det gick inte att komma in på bankens sida. Läste nyss på aftonbladet att det är överbelastat på SEB.se så jag försöker igen om en stund. Ni har nog pengarna senast måndag iaf. Inte många kronor men ändå aknske lite resurs.

En liten tanke är att det måste finnas ett billigare alternativ när det gäller stol. Har ni kollat med försäkringsbolaget om man kan få nån slags rabatt när det gäller sånt?

2009-02-20 @ 16:44:14
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma

Enda jag vet just med försäkringsbolag är IF som tillhandahåller någon slags stolshyra, alltså att man får alla 3 stolar som behövs och får behålla den sista. Det kostar 199 i mån så det blir ju en hel del. De har ju rabatt om man har sina försäkringar där, men då de är så dyr ai övrigt skulle det inte löna sig. Ska givetvis kolla runt. Jag har varit väldigt bestämd just på punkten bilstolar att de ska vara nya just för säkerhetstänket samt en stol som man vet passar i bilen. Nu har vi en stol som kanske sett sina bästa dagar och som inte ens passar i bilen. Men jag och Victor kan ju roa oss med bilfärder ;).

Vi överlever nog till måndag ska du se :). Tack vare att Nina varit så snäll går ju ena barnbidraget oavkortat till henne, men vi överlever på det andra. Vi sitter nog inte i sjön än :).

2009-02-20 @ 16:51:24
Postat av: Emma

Jag korrigerar.. 102 kr per månad som ickekund hos IF.. aja, ska kolla lite olika alternativ. Det måste ju också vara en stol som går att montera i vår bil som helt saknar golvfästen tex.

2009-02-20 @ 17:02:27
Postat av: Tella

102 är ju egentligen inte så mkt varje månad, men i längden blir det en hel del om man ska punga ut med det i flera år. Särskilt om man inte får behålla stolarna när man går vidare till nästa storlek.

Som sagt, jag kollar gärna, säg bara till.

2009-02-20 @ 17:16:46
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack, det var snällt! Jag tackade ju nej när Ninas syster skulle sälja en stol. Henne litar jag ändå på och har köpt en del andra saker av. Men jag ska kika på vad babybutikerna här har för alternativ också. Samt en rejäl koll på ekonomin. Jag inser ju att vår bil har en del begränsningar så det häller ju att hitta en lämplig modell till bilen.

2009-02-20 @ 17:19:08
Postat av: Tella

Inser du det sjuka i att vi kommunicerar via kommentarer i din blogg? :P

2009-02-20 @ 17:35:01
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tanken har slagit mig både en och flera gånger, men tanken kommer aldrig längre än så :)

2009-02-20 @ 17:38:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0