Den digitala utvecklingen borde väl kommit längre?

Jag var ju som sagt hos läkaren idag. Med sig till barnmorska, läkare osv har man med sig en papperskopia på sin journal. I den kopian fylls bara alla mätvärden in, all övrig information som skrivs in i journalen hamnar "i datorn".
Nåväl, Lund nästa veckan. i Lund har de ingen som helst tillgång till min journal, mer än papperskopian jag tar med mig. Jag fick informationen från läkaren jag träffade att om de vill/behöver hela min journal i Lund så får de ringa till växjö och få journalen faxad till sig.
Helt seriöst.

Min låda vilar så hårt nu att den är i koma.

Kommentarer
Postat av: Tella

Jag trissar upp det hela ett snäpp: idag fick vi en patient som varit på Mölndals sjukhus tidigare i veckan och varit inlagd för obs på förlossningen där. När våra läkare ville ha hennes journal fick de ringa till Mdal som faxade över hennes journal till oss. Det tog drygt 4 timmar för dem att få tummen ur för att göra det.

Men det är inte det värsta. Det värsta är att Östra, Mölndal och Sahlgrenska ingår alla i samma sjukhus i Göteborg. Vi delar datasystem med varandra, dvs jag kan i vanliga fall gå in och läsa en journal på en patient som ligger på ett av de andra sjukhusen fast jag sitter på Östra. Det du. Nu kan lådan lika gärna dö, för mer vilande än så här blir det inte...

2009-01-16 @ 22:55:40
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma

Snacka om helt galet. Jag har i min enfald trott att jag kan "ta in" på vilket sjukhus som helst och de kan knappa in mitt personnr och få veta allt från att jag föddes tills nu.

Men så var det alltså inte..

2009-01-16 @ 23:19:55
URL: http://emmut.blogg.se/
Postat av: Tella

Nix. Så var väl tanken, och den var en god en, men tanke och teori funkar nu inte helt överens...iaf inte i offentliga sektorn...

2009-01-16 @ 23:55:28
URL: http://emeff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0