Morgondagens underhållning

Det finns nog mer än en sak jag ska göra imorgon, men jag ska påbörja projekt "fylla frysen". Så imorgon ska det göras en massa köttfärssås. Kvällsmaten ska ju helst gå väldigt snabbt att fixa iordning när alla är hungriga. Smidigast är att bara behöva värma något och kanske koka lite pasta, ris, potatis och ordna med lite grönsaker. Det ska inte behöva vara krångligt och de gånger vi har rester i frysen känns det så enkelt med kvällsmaten.
Nu ska jag planera och vara lite duktig, dessutom sparar det pengar att inte gå till afärren och försöka hitta någon man kan tänkas vara sugen på idag.


Kommentarer
Postat av: Tella

Jag, som har levt på snålgränsen i flera år nu, brukar göra en matsedel för alla dagar mellan lön och nästa lön, och sen gör jag två handlingslistor utifrå matsedeln. En för allt fryst, konserver, torrvaror och annat som håller läääänge, som jag handlar en eller två ggr på en månad, och en flera-i-en-lista över veckohandling, med färskvaror som grönt, mejeri, frukt osv som inte håller mer än högst en vecka i kyl och skåp.

Oftast brukar det funka bra med listan och matsedeln, för jag behöver ju inte heller fundera på vad som ska lagas, och om jag vet att jag inte kommer att hinna laga något en kväll, kan jag oftast förbereda det och ställa i kylen dagen innan.

Dessutom sparar det massa sköna slantar att köpa storpack, och varor som har kort datum hamnar ju i frysen på en gång eller tillagas och lägs där sen, så de hinner ju inte bli gamla ändå.

I början är det lite motigt och jobbigt att komma på en massa olika rätter att skriva på listan, men efter ett tag går det av bara farten (nåja). Fast man får kolla mot matsedlar från skola och dagis så man inte ger ungarna fisk 2 ggr på en dag...

2011-10-26 @ 21:02:00
Postat av: Emma

Det blir nog inte matsedel hela tiden, utan jag gör lite storkok så kan man ändå äta det man känner för och det finns färdigt.

Tyvärr blir det ju inte mycket storhandling nu när vi inte har någon bil, vilket är skitdumt för förr gjorde vi/jag alltid det 1-2 ggr per månad.

Nåja.. Det brukar ju gå runt ändå. Och vi kollar alltid med matsedeln från dagis så det inte blir dubbelt.

2011-10-26 @ 21:15:38
URL: http://emmut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0