En lista om läsvanor

Snodd från EmEff.

Läsvanor
1. Vilken bok läste du senast?
Kommer knappt ihåg, har tragglat med den nuvarande så längre, men jag tror att det är Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Vet inte, håller just nu på med En halv gul sol, är egentligen sugen på en liten bokbeställning, men får läsa det jag har hemma först.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Skulle tro att det är ganska lika fördelat.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag tänker fjärdedel, hälften osv. Knasigt, men har alltid gjort så även om boken är superbra.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Alla sätten, tips, tips, tips i massor.

6. När blir en bok för lång?
Brott och straff måste helt klart vara för lång, åtta år senare är det fortfarande ett par hundra sidor kvar.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej tyvärr, många böcker sägs vara bättre på engelska, men jag är tyvärr för dålig på engelska så det blri bara jobbigt att inte riktigt fatta allt och jag är för lat för att slå upp ord.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Svårt då de flesta har så väldigt oliak boksmak. Jag gjorde ett tappert försök att få Nina att läsa Coelho, men det gick åt fanders. Jag gjorde samma försök med pappa, han tyckte jag var för djup. Haha. Annars vill jag övertyga alla om att läsa Flyga drake.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall , när ger du upp?
Jag vill gärna försöka läsa alla böcker jag tagit mig an, men en och annan tar sig inte riktigt. Senaste exemplet är Drömfakulteten. Språket är alldeles underbart strålande, bästa bok hittils språkmässigt, men i övrigt ger den ingenting. Tyvärr. Brott och straff som tidigare nämnts. Och säker några andra. En dag kanske jag finner orken att läsa klart dem.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag har en ganska så jämn fördelning med mycket av det mesta. Det som dock inte hamnar i min hylla i första taget är SciFi, undantaget må vara Liftarens, men det är också outstanding. Annars finns allt från porrstjärnos självbiografier till fantasy, programmeringsböcker osv.
Men mest representerat är nog böcker av biografisk karaktär, vanliga romaner kort och gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0