Jag gjorde nog något knasigt igår

Silvio tyckte det. Jag köpte färdig cabonara. När jag sa det tittade han bara konstigt på mig och gav mig en mindre idiotförklaring. Men vem vet, den kanske smakar jättegott och då är det ju bra eftersom det är billigare än att köpa alla ingredienserna. Parmesan finns alltid hemma förvisso, men inte resten. Äsch, vi får se. Han behöver ju inte äta ;).

Efter några timmars lek sover Lovisa igen en stund. Hon är fortfarande lite kinkig med maten. Helt plötsligt har hon fått för sig att hon inte vill ha välling. Hon puttar bara bort flaskan. Vet inte vad jag ska ge henne att dricka. Vatten är ju nästan lika hopplöst. Hon tar två klunkar sen vill hon bara leka med det. I somras gick jag nog igenom stora sortimentet med diverse fruktdrycker och liknande för något måste hon ju dricka. Men icke. Så jag har väl varit dum som låtit henne hållas med vällingen och det lilla vatten hon får i sig. Så länge hon kissar ordentligt är ju allting bra.
Så vad erbjuder man? Mjölk?

Sen har jag börjat läsa på lite om förlossning igen. Jag känner mig lugnare av att veta vad jag har att vänta, även sånt som är negativt. Har en jättebra bok om det som jag läste förra gången och nu börjat med igen. Tvärr somnade jag.
Dock dök en tanke upp. Varför är det så in i bängens jäkla viktigt att man måste kissa efter förlossningen?
Jag vill minnas att jag var rätt less på det när jag födde Lovisa. Jag var inte ett dugg kissnödig. Och hade jag varit det så kunde jag änså inte stå på benen. Men det var ett jäkla tjat och de försökte leda in mig på toa, men det gick ju inte.
Så varför så viktigt?

Kommentarer
Postat av: Tella

Det är ingen fara om hon inte vill dricka så länge hon äter. Hon får i sig tillräckligt med näring och vätska genom maten isf. Det är samma som med bebisar under heta sommardagar - så länge de ammar (eller får flaskan) på regelbundna tider så får de i sig det de behöver. Det är när de börjar verka trötta, slöa och apatiska som man bör ha reagerat och frågat bvc...så nu kan du sluta oroa dig...

2008-12-12 @ 19:03:48
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Ja, men dåså.. Då får hon fortsätta skylla sig själv eller nåt.

2008-12-12 @ 19:39:21
URL: http://emmut.blogg.se/
Postat av: Tella

Glömde svara på fråga #2...det är för att man ska veta att muskler och nerver fortfarande funkar som de ska runtomkring kisseriapparaturen. Om kvinnan inte har kissat efetr ca 2 timmar tappar man blåsan, och om det finns mer än 700ml urin så sätter man en kateter som får sitta i 24 timmar. Allt detta för att få alla muskler att slappna av och börja fungera som de ska. Sen är det nån mer grej som jag kan rapportera om när jag dubbelkollat det imorgon. (Vill ju inte säga fel ;) )

2008-12-12 @ 20:41:12
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Äh, det räcker nog som svar :)

2008-12-12 @ 21:30:05
URL: http://emmut.blogg.se/
Postat av: Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Nu snubblade jag själv över svaret. Det var nåt med att livmodern lättare drar ihop sig och det blöder mindre om man kissar. Märkligt sammanhang, men ändå.

2008-12-13 @ 12:30:14
URL: http://emmut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0