Sugar sugar

Vad gör man i ett vänrum på ett sjukhus i två timmar? Jo, man läser allt man kommer över. Okej, jag träffade min barnmorska en kvart också för att göra lla kontroller och än en gång konstatera att jag inte har några frågor.
Hursom, någon flitig rackare hade knåpat ihop en pärm med information om socker. Högst aktuellt då jag också gjorde ett diabetestest av äckligt slag.
Alltså det är ju helt sinnessjukt hur mycket socker man får i sig. Om jag inte missminner mig så var det rekommenderade intaget 17-20 sockerbitar per dag. Har man käkat lite frukt, någon macka osv så är man ju där. Usch, inte konstigt man mår som man gör med sockersvängar och allt vad det är. Kan ju konstatera att jag äter betydligt bättre nu än förra graviditeten, men efter förlossning och allt sånt trist så blir det till att ta i med hårdhandskarna på riktigt. Det behövs en viktnedgång, men jag tror inte det är rätt att lägga all fokus på att gå ner så mcyket som möjligt så snabbt som möjligt även om man ofta vill ha ett synligt resultat. Det viktiga borde ju rimligtvis vara att skaffa sig sunda vanor för att få en hållbar effekt.
Det enda glädjande med den pärmen var att det är "nyttigare" ur sockermängdssynpunkt att jag fortsätter mala i mig mina chokladkakor än att äta naturgodis :D.

Kommentarer
Postat av: Tella

Det sägs att GI-kost ska vara bra. Man kan ju äta det mesta utom snabba kolhydrater med den dieten och den är långsiktig.

2008-11-12 @ 12:33:12
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Jepp, har också läst det. Egentligen kan jag nog väldigt mycket om kost och hälsa, det svåra är bara att fixa det i praktiken också. Sen kan ju inte jag gå på en egen liten diet vid sidan av utan jag vill ha ett hållbart alternativ som passar hela familjen och allas behov så att alla kan må bra av samma typ av mat.

Jäklar så mycket enklare när man bara hade sig själv att rå om.

2008-11-12 @ 12:42:51
URL: http://emmut.blogg.se/
Postat av: Tella

Fast GI kan ju alla äta. SÅ kan jag köra det också, så kan vi peppa varandra :)

2008-11-12 @ 14:30:03
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Emma - Fröken Hallonsnöre och Mammagrisen

Låter bra :)

2008-11-12 @ 16:44:46
URL: http://emmut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0