Jag fick en kommentar

Min sambo sitter här och är ohyggligt röksugen egentligen, i brist på det vill han ha godis. Som om inte det vore nog tycker han att jag ska gå och köpa godis. Han har haft 1000 ursäkter och invändningar till varför jag ska gå som inte ens vill ha godis.
Jag kontrade med att jag idag har så in i helvete ont av foglossning så det är jobbigt att ens gå till toan, så jag tänker inte gå till affären.
Som svar på det gnällde han lite till och skrev en dum kommentar.


FAKTARUTA hämtat från vårdguiden.

Bäckenuppluckring kallas även symfyseolys eller foglossning. Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten. Det är en normal process för att utvidga bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär andra känner inget alls. Har du besvär eller känner obehag kan du fråga din barnmorska om råd.

Under graviditeten förbereder sig kroppen inför förlossningen genom att producera mer av ett hormon som heter relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp, bland annat mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Det sker för att bäckenet ska kunna utvidgas och kallas bäckenuppluckring eller foglossning.

Alla gravida kvinnor får i viss mån bäckenuppluckring, men alla har inte besvär av det. Vem som helst kan få smärta som beror på bäckenuppluckring under graviditeten; både vältränade och otränade, de som är gravida för första gången eller de som fött barn tidigare.

Har du ett jobb med tunga lyft eller har haft ryggbesvär tidigare i livet är risken större. Har du haft stora problem med foglossning under tidigare graviditeter är risken stor att du får besvär nästa gång du blir gravid. En del kvinnor får ont redan tidigt i graviditeten, men det är vanligast under den senare hälften.

Symtom

När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

Andra symtom är:

  • Svårt att gå fort.
  • Klarar inte av att ta långa kliv.
  • Får ont av att gå i trappor.
  • Svårt att vända dig i sängen.
  • Svårt att komma igång när du suttit en stund.


Och nej, vi är inte sura på varandra på riktigt om nu någon fick för sig det. Båda asgarvar när vi försöker komma på oliak kontringar :D.

Kommentarer
Postat av: Silvio

Men du glöämde att "råka" köpa godis åt mig också när du ändå var på stan.



Nu heter det "jag gick ju och köpte mat åt dig för det dög inte med något av det som finns hemma". Nä men oj då... Då kommer du aldrig mer att få sushi.



Nu knallar jag til laffären, utan att köpa något åt dig. bläää

2008-10-04 @ 20:45:31
URL: http://fumei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0