Jag kan ju inte säga nej till en uppmaning

Tella hade en lång och förträfflig lista på sin blogg me duppmaningen att sno. Så det gör jag.

  • Vilken är din favoritbok? Får jag bara välja en? Då blir det... ehh.. usch så svårt. Saker under huden av Linda Skugge är en välläst bok, kanske inte favorit, men välläst. Annars Liftarens guide till galaxen kanske för den underbara humorn.
  • Vad läser du just nu? Sommarbarn av Kateringa Janoush (stavas?), Drömfakulteten av Sara Stridsberg samt någon japansk bok om olika skräckmyter/legender.
  • Vilken favoritförfattare? Marianne Fredriksson och Johanna Nilsson slukar jag allt av, sedan finns säkert ett gäng till egentligen.
  • Har du något bra boktips? Eftersom jag skrev om Saker under huden kan jag rekommendera den. Även fast den kanske passar bäst när man är 15 och det mesta är förjävligt. 
  • Vad skulle du skriva en bok om, om du vore författare? Jag skulle vilja kunna skriva en toppenbra fantasybok, men det skulle nog sluta i en småmedioker dagbok, jag har inga författarambiotioner. 
  • Vilken film tycker du ger mest rättvisa åt den bok den är baserad på? En geishas memoarer är enda jag hittils varit nöjd med trots ned nedkortade formatet följde den boken på ett bra sätt, även visuellt.
  • Finns det någon bok du önskar att det gjordes film av? Nej, jag blir alltid så sjukt besviken.
  • Vilket yrke drömde du om ha som vuxen när du var yngre? Snabbköpskassörska, uteslutande.
  • Vad jobbar du med idag? Min bebis, annars på kundtjänst när jag inte är föräldraledig.
  • Om du fick byta jobb, vad skulle du vilja jobba med då? Sadelmakare.
  • Vilket jobb skulle du inte vilja ha? Vad som helst inom vården, tänk så många gånger om dagen jag skulle svimma och spy.
  • Dagdrömmer du ofta? Allt som oftast, lite för mycket egentligen.
  • Vilken är den mest underliga dröm du drömt? Vet inte, men nattens dröm var ganska skum. Jag och Silvio skulle gifta oss, samtidigt var det en massa andra kompisar som också skulle gifta sig. Något märkligt massbröllop. Haha.
  • Brukar du försöka tyda drömmar? Nej, jag tror inte att de har någon betydelse.
  • Din favoritsysselsättning utanför jobbet/skolan/plikterna? Rida, läsa och slappa.
  • Din önskedröm? Att vara fri både ekonomiskt och pliktmässigt.
  • Den bästa film du sett under senaste året? Det har varit ont om bra filmer och jag kommer inte på någon på rak arm.
  • Dina bästa tips för att äta en god måltid? Riktigt god mat, väl tillagad och trevligt sällskap.
  • Vilken hårfärg har du? Ljusblond på riktigt.
  • Långt eller kort? Alldeles för långt.
  • Lockigt eller rakt? Lite vågigt.
  • Naturligt eller preparerat? Färgat någon gång i våras, nu mest konstigt.
  • Är du nöjd med ditt hår just nu? Nej, det behöver en rejäl uppfräschning. 
  • Bor du i lägenhet eller villa? Lägenhet i Växjös motsvarighet till betongförorten.
  • Har du bra grannar? Ja, det tror jag. De är trevliga och gör inte så mycket väsen av sig.
  • Brukar du störas av hög musik från grannarna? Nej, jag är relativt tolerant så länge det inte överröstar min egen musik, tv eller vad jag nu pysslar med.
  • Vad gör du om någon spelar högt långt in på natten? Somnar om.
  • Retar du dig på ludd i torktumlaren? Nej, jag är inte någon tvättstugepolis.
  • Spelar du något instrument, i så fall vilket? Inte nu, spelade blockflöjt och cello när jag var yngre.
  • Finns det någon orkester/grupp du skulle vilja vara med i? Nej, hade dock varit kul att fortsätta med cellon och spela i någon trevlig orkester.
  • Vilken typ av musik tycker du bäst om? Dödsmetall, jo Tella, det finns melodisk sådan. Mycket singer/songwriter slinker med också.
  • Sämst? Hiphop, R'n B.. Silvios technotrams.. osv. Tycker bara det låter trist och enformigt.
  • Favoritartist/grupp?Winnerbäck.
  • Hur många språk talar du? Svenska, engelska, lite tyska och franska.
  • Vilket tycker du är det vackraste språket.? Jag gillar franska.
  • Vilken dialekt har du? Småländska. Så vackert så man börjar gråta. Eller fult var det ja.
  • Skulle du vilja lära dig ett nytt språk? Nej, jag är så sjukt kass på språk.
  • Svär du mycket? Bajsar björnen i skogen?
  • Har du någon favoritblomma? Nej, jag är en enkel människa.
  • Vilkken årstid tycker du bäst om? Vintern, under förutsättnin att det är mycket snö och minusgrader.
  • Har du trädgård? Nej, balkong is the shit.
  • Plockar du svamp och bär? Nej, det finns i affären.
  • Brukar du sälja/köpa på Tradera?  Det händer, tycker det är bra.
  • Var surfar du om du inte surfar på hemsidor? Vad finns annars?
  • Läser du någon nättidning? Aftonbladet, Expressen, SMP i huvuddrag.
  • Vilket år fick du rösta i allmänna val för första gången? 2002, trist att fylla i december.
  • Har du röstat i alla riksdagsval sedan du fick rösträtt? Ja. Tycker man ska utnyttja sin rösträtt även om man röstar blankt. Det är demokrati.
  • Är du medlem i något politiskt parti? Nej
  • Är det viktigt för dig att vara solbränd? Njä, men det är trevligt att inte försvinna i snödrivor, vita väggar osv.
  • Kaffe eller te? Helst inget, men te om jag måset välja.
  • Öl eller vin? Vin. Men nu blir jag ju som en åsna mellan två hötappar.
  • Mjölk eller öl? Beror på omständighet.
  • Hund eller katt? Jag har en tendens att samla på katter, men är nog mer hundmänniska egentligen.
  • Spindlar eller ormar? Ormar, spindlar är sjukt läskiga.
  • Vilken är din favorit bland julsångerna? O helga natt
  • Sänder du många julkort, alltså riktiga? Nej, det är ganska dåligt med det. Skickade ett par förra året.
  • Plastgran eller äkta vara? Helst äkta, men plast är smidigt.
  • Trivs du bäst i byxor eller i kjol? Både och, brukar gå i perioder.
  • Går du helst med eller utan skor på sommaren? Helst utan, men då jag är lat så blir det med.
  • Använder du smink eller är du helst osminkad till vardags? När jag jobbade sminkade jag mig. Nu ids jag inte.
  • Lägger du nycklar och andra prylar i fickorna eller använder du handväska? Eftersom jag har med mig halva mitt bohag när jag ska någonstans krävs handväska.
  • Tycker du vi ska ha monarkin kvar? Ja, jag tycker det är en trevlig tradition samt bra representation. Låt politikerna göra det de är anställda för.
  • Ska man få dua de kungliga? Ja, det vore väl behändigt.
  • Bör det generella barnbidraget avskaffas och istället bli behovsprövat som t.ex. bostadsbidraget? Inkomstprövas i vart fall. En del behöver del verkligen och andra lägger det på hög.
  • Skulle du vilja ha reklam i SVT och slippa betala licensavgift? Jag skulle bli nöjd för jag kollar nästan aldrig på svt ändå och lite reklam skulle inte störa.
  • Har du husdjur, och vilket i så fall? En katt.. tills nyss hade jag dammråttor också.
  • Använder du bokmärke? Nej, det är ytterst sällan.
  • Tyckte du om att gå i skolan? Nej. Jag tycker om att lära mig en massa saker, men jag tycker inte om kraven som skolan medför.
  • Vilket ämne gillade du bäst när du gick i skolan? Biologi.
  • Vilket ämne gillade du sämst när du gick i skolan? Fysik.
  • Minns du någon speciell person (lärare, kompis, annan personal) från din skolgång? Klassföreståndaren vi hade på gymnasiet är ju smått outstanding.
  • Har du fortfarande kontakt med någon från din klass? Ja, en hel del från gymnasiet, en från grundskolan.
  • Är du kreativ? När ork och lust infaller så ja.
  • Har du någon hobby? Hästar och böcker.
  • Tycker du om att ha det pyntat och fint hemma? Fint, de få gånger det inträffar. Pyntat, ptja, inte så noga.
  • Vilken kurs eller skola skulle du vilja gå om du fick välja fritt? Bli sadelmakare. Hade stora planer för ett par år sedan, men livet kom emellan i vanlig ordning.
  • Om 10 år, vad gör du då? Skäller på mina barn och min sambo ;).
  • Känner du till någon person i din personliga närhet som är homosexuell? Några vänner ja.
  • Har du fördomar mot homosexuella? Nej
  • Hur tror du att du skulle reagera om en mycket närstående "Kom ut"? Det har hänt och har inte bekommit mig särskilt mycket. Påverkar ju knappast vänskapen liksom.
  • Anser du att homosexuella skulle få rätt att gifta sig i kyrkan? Ja, varför inte.
  • Bör homosexuella få adoptera barn? Ja, tror inte att de är sämre föräldrar på något vis. I mångt och mycket säkert bättre då jag inbillar mig att de är mer öppna och inte har fullt så mycket fördomar. Men det kanske är en fördom från min sida.
  • Är du svartsjuk? Inte så värst, kan vara lite ibland, men inte så det stör mig eller min partner.
  • Är det svårt för dig att glömma och förlåta? Beror helt på vad som hänt.
  • Är du känslig? Kan vara, beror helt på vad det handlar om.
  • Blir du nervös när du är tröttkörd? Nej, men sjukt lättirriterad.
  • Har du svårt att skaffa nya vänner? Inte särskilt.
  • Om du hittar en femma på gatan, plockar du upp den? Ja, det är ju alltid en femma.
  • Tycker du att det är ok med "vita lögner"? Ja, om det inte används allt för frikostigt.
  • Om du har körkort, hur gammal var du när du tog det? Jag var 18.
  • Vad är det mesta du vunnit på spel/lotter? 75 spänn på någon triss.
  • Vad gör du om du får en ofärsk bulle på ett café? Har aldrig hänt, men hoppas jag skulle ta mig i kragen och klaga.
  • Vilket smörgåsmargarin använder du på smörgåsarna? Lätt & Lagom.
  • Köper du flytande margarin? Ibland.
  • Vad är ditt favoritpålägg? Svårt val. Salami, eller rökt skinka. Hmm.. båda :D.
  • Äter du helst ljust eller mörkt bröd? Mörkt
  • Hur många mackor äter du till frukost? Oftast tre mackor, noga avvägt under år av studier.
  • Brukar du ta en kvällsmacka? Ja, särskilt nu som gravid. Annars mår jag illa.

Kommentarer
Postat av: Tella

hahaha sjukt kul att läsa listor :) jag hade blivit mer förvånad om du INTE hade snott den ;)

2008-09-14 @ 22:12:40
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: Tella

jag skrev nyss en kommentar men den blev tydligen inte accepterad...och nu kommer jag inte ihåg vad jag skrev så nu skriver jag inget mer putt

2008-09-14 @ 22:48:16
URL: http://emeff.blogg.se/
Postat av: josse

Tackar den här tar jag med =)

2008-09-15 @ 22:13:20
URL: http://skywise86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0