Listdags igen

.. eller ett frågeformulär. Fick detta av Tella på Facebook, men orkade inte fylla i där så jag gör det här istället.

1. Hhur gammal var du när ditt första barn föddes? 27
2. Vilken månad och vilket år är ditt yngsta barn fött? Januari 2009
3. Hur kände du när du fick reda på att du var gravid? Sjukt förvånad, ännu mer förvirrad och galet nervös.
4. Vem berättade du först för? Nina, hon var närmast till hands just då i mitt panikartade tillstånd.
5. Hur mycket gick du upp i vikt under din första graviditet? 35 kg
6. Vad hade du för cravings? I början har det varit Piggelin, det har sedan fasats över till något slags chokladberoende.
7. Tog du reda på könet på ditt första barn? Varför/ Varför inte? Nej, ville inte veta könet utan ville ha det som en överraskning till förlossningen.
8. Hade du några komplikationer under graviditeten? Förutom att jag kräktes inälvorna ur mig och hade foglossningen från helvetet? Nej, annars mådde jag bra.
9. Hur mycket vägde ditt första barn? 4325 gram
10. Kom ditt första barn för tidigt, i tid eller försent? Prova två veckor för sent..
11.  Vad är den största utmaningen eller sjukdomen dina barn har haft? Lovisa har varit lite förkyld, inte ens feber. Victor ja, där har vi ju hela karusellen med hjärtfelet. Värt en uppsats bara det.
12. Vad är det bästa du vet med att vara mamma? Se hur de där hjälplösa små knytena utvecklas, får personlighet och tar sig för av världen. Än så länge är de så små, så det kommer massvis med mer att få mammakickar av.
13. Tror du det är lättast att vara mamma eller pappa? Det är förmodligen lika jobbigt/lika lätt.
14. Vad är det bästa rådet du kan ge till någon som väntar sitt första barn? Helst skulle jag nog inte vilja ge någon något råd alls om det inte efterfrågas, man känner ju oftast själv vad som känns bäst. Men annars är väl rådet att inte lyssna så mycket på alla råd.
15. Har du alltid trott att du ska få barn? Nej, jag har nog ganska ofta varit negativt inställd till barn. Främst för att jag inte vill riskera att försätta någon annan i samma sits som jag själv haft. Men sen tog ju den berömda klockan överhanden. Dock hade jag väl lite andra planer på hur själva familjebildandet skulle ske, men alla sätt är ju bra utom de dåliga.
16. Vad är den största överraskningen i föräldraskapet? Hur gränslöst mycket man kan tycka om någon annan och att jag faktiskt har lite tålamod.
17. Är det något du saknar från tiden innan du fick barn? Inte direkt, men någon gång ibland kan man sakna att vara sådär totalt oansvarig och drulla runt och efterfesta till gryningen, men det saknaden är väldigt liten och väldigt sällsynt.
18. Hur många barn har du? 2
19. Planerar du att få fler barn? Inte direkt, men jag planerar inte heller att inte få fler barn...
20. Vilken mamma ser du mest upp till? Svår fråga. Jag önskar att jag kunde svara med min egen mamma, men det går inte. Så.. jag får väl svara mammor som fått gå igenom väldigt mycket tex svårt sjuka barn, barn som dör, barn som på ett eller annat vis far illa. De mammorna som orkar kämpa och ändå vara positiva på något vis ser jag upp till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0