Om jag var trött igår..

så är jag nog typ i koma idag. Vilken dag. Hur tänker de? 
"Jamen, vi har ett gäng distansstudenter, de valde nog att läsa på distans för att de vill gå på en massa föreläsningar och slösa sin dyrbara tid på att vistas i Kalmar så hur ska vi göra dem riktigt nöjda? Vi klämmer in några föreläsningar, gruppövning och laboration på en dag, det borde väl vara lagom, 11 timmar är ju inte så länge att gå i skolan, de får ju ändå en timmes lunch så att de hinner plugga lite också på det de ska ha pluggat på.."

Typ så.. både gårdagen och dagen hade med lätthet kunnat avklarats via nätet.. vi går ju för tusan en distansutbildning. Det enda vi kunde behöva skoltid till var kvällens laboration.

Nåja.. imorgon är det sista dagen för den här gången.

Victor hade skött sig bra på dagis idag, han hade både ätit lunch och sovit en sväng så imorgon ska han prova att vara där helt själv.
Dagis ja.. så krångligt. Blankettfylleri.. vansinne, jag hatar blanketter. Jag hatar ännu mer obefogade blanketter. På Lovisas dagis är det ytterst sparsamt med blanketter, vi meddelar hennes tider några dagar innan och får göra lite som vi vill, det är väldigt enkelt och flexiblet. Lugnt sansat och så.

När Victor började inskolningen fick man ett tjockt kuvert med miljoner blanketter. Det skulle fyllas i om han får åka på utflykter, finnas på nätet, kontaktuppgifter, ansökan till dagisplatsen, en blankett om vad han tycker om och inte tycker om, annat smått och gott som man redan berättat.
Och sen den där dryga lappen man fyller i tider på. Jag skrev bara i vilka tider jag ville att han skulle vara där, 30 min efter att Lovisa är lämnad och 30 min innan Lovisa hämtas, väldigt enkelt och okomplicerat i min värld. För så funkar det här.. Båda pluggar heltid, och av den tiden är jag hemma hela dagarna, Silvio har lite mer varierat. Strax börjar han också sin praktisk, emn jag tyckte att det räcker väl att skriva i de tiderna som jag vill att Victor ska vara på dagis.. men näää. man måste fylla i både mammans och pappans tider. Och när det är sånt trams blir jag gärna lite dryg.. för jag har ju inga tider, bara bristande självdiciplin.. så jag ska skriva i att jag "jobbar" 00-24, för det är ju faktiskt sant, som student är man ju aldrig någonsin ledig på riktigt. All tid är ett tillfälle att plugga.
Nåja.. sen ska man slutligen fylla i en larvig blankett om sina inkomster för att det ska skickas till kommunen.. Och eftersom vi redan har Lovisa på dagis så har kommunen vaddå? Jo, våra inkomstuppgifter.. Men likt förbaskat så måste vi fylla i den där lappen.. Jag hade fyllt i den och skrev att vi hade studiemedel, man ska ju skriva bruttolön, men som student har man ju ingen bruttolön.. man har ett bidrag, så jag får väl dryga mig lite till, då det endast är bidragsdelen som räknas som inkomst...

Gah.. sa jag att jag hatar blanketter? Sa jag att jag hatar blanketter som inte fyller någon egentlig funktion?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0