Dagens boktips

Mustafa Can - Tätt intill dagarna

Baksidetext:
När Mustafa Can sagt de avslutande orden, "Mor jag älskar dig", i sitt Sommarprogram 2003, brakade Sveriges Radios växel samman. Aldrig i programmets historia har så många lyssnare ringt och tackat för ett fantastiskt program.
Knappt två år senare är Güllü Can död.
Hon föddes i Kurdistan någon gång i slutet av 1930-talet, födde sju barn som dog och åtta som överlevde. Utvandrade till Sverige på 1970-talet, död på Skövde lasarett i januari 2005.
Vem var hon?
I sökandet efter sin mor når Mustafa Can fram till en värld av uppdämda och gömda känslor, av uppoffring och ensamhet, skam och förlåtelse, hem och hemlöshet. Men också till identitet, villkorslös kärlek och människans förmåga att resa sig ur nederlaget.

Vad tycker jag?: Alltså, jag bara älskar den här boken. Den är skriven med sån värme och kärlek att man inte kan annat än må bra och gripas av ett människoöde. Som jag tidigare påpekat är språket väldigt viktigt och här har vi ett lysande exemel på vad ett bra språk kan göra för en bok. Jag kan inte annat än ge den mina varmaste rekommendationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0