Dagens boktips

Det var längesen jag helhjärtat kände att jag faktsikt kan tipsa om en bok, men nu så.

Khaled Hosseini - Flyga drake

Baksidetext: Invasionen av Sovjet och talibanstyret ligger fortfarande i framtiden i det Afghanistan som de oskiljbara vännerna Amir och Hassan växer upp i. De uppfostras sida vid sida men lever i helt skilda världar; Amir är rikemansson och Hassan hans tjänare. Hassan gör allt för Amir i ala lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans lojalitet sviker han. Amir förlamas av skuldkänslor och hans handlande leder till att vännerna skiljs åt.
Pojkarnas liv och öden speglas i de dramatiska händelser som sker runt omkring dem. När Sovjetstyrkor intar Kabul flyr Amir och hans far landet för att skapa sig ett nytt liv i Kalifornien och vid talibanernas maktövertagande i Afghanistan är de långt därifrån. I USA tror Amir att han gjort sig fri från sitt förflutna, men han förmår inte lämna minnet av Hassan bakom sig. Han kan heller inte släppa tankarna på det som sker i hans hemland.
Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner - om kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står Afghanistans fascinerande och tragiska historia.

Jag tycker: Äntligen. Jag har plöjt igenom så många halvmediokra böcker på sista tiden som egentligen inte gett mycket mer än tidsfördiv. Den här berör. På riktigt.
Jag hade skyhöga förväntningar då så många rekommenderat boken, och de infriades faktiskt. Hur ofta händer det?

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Har också tänkt läsa den, verkar väldigt bra! Har börjat på en fantasyserie också som blivit väldigt hyllad efter vad jag har hört - Sagan om klanen Otori. Har än så länge bara läst första boken men den var otroligt bra! Läst den?

2008-06-01 @ 16:40:22
URL: http://kerstinydrefors.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Nu blir jag mer nyfiken på att läsa, såg att den finns på film men de är ändå inte samma sak. Har läst en annan av Khaled Hosseini, Tusen strålande solar, stark bok. :)

2008-08-26 @ 21:43:48
URL: http://vanessasaez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0