Dubbelt upp

Nu ska jag skriva om två böcker jag läst sista tiden. Har bara inte orkat skriva om den första ännu så det blir båda på en gång istället. Fiffigt va? :)

Khaled Hosseini - Tusen strålande solar

Baksidetext: Mariam är bara femton år gammal, fattig och utan utbildning, när hon tvingas resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Efter nästan tjugo år i ett kärlekslöst och våldsamt äktenskap får Mariam sällskap i sin olycka av den unga Laila - hustru nummer två som tvinags glömma sin kärlek till grannpojken efter att hennes föräldrar dött i ett bombdåd.
Medan de båda kvinnorna uthärdar det ständigt upptrappade våldet, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de varandra närmare.

Jag tycker: Det blir ju lätt en jämförelse med författarens tidigare roman Flyga drake. Jag kan nog tycka att den var bättre, mer inlevelsefull och berörde mer. Jag vet inte om det beror på författarens oförmåga att sätta sig in i en kvinnas liv, men jag tycker helt enkelt inte att den här boken gav lika mycket. Dock stort plus för att jag åter igen fick en lektion i nutidshistoria.



Roslund & Hellström - Edward Finnigans upprättelse

Baksidetext: I Sverige blir en man vid namn John Schwatz häktad för misshandel på en Finlandsfärja. Det är något som inte stämmer med John, vem är han egentligen? En man utan identitet? En man som egentligen borde vara död?
I USA förbannar Edward Finnigan sitt öde. Trots att många år har gått kan han inte få ro så länge han inte får upprättelse för mordet på sin dotter. Han har blvit berövad det avslut som han varit så säker på.
Kriminalkommisarie Ewert Grens förstår inte först vad det är han har frmför sig när han börjar förhöra John. Ett politiskt spel, men också en härva där mänskliga relationer och starka övertygelser har stor betydelse.

Jag tycker: Helt ok bok faktiskt. Den kanske inte upprätthåller samma grad av spänning som klassiska deckare där det jagas fruktade mördare, men den lyckas ändå uppehålla intresset. Den avslutas även med en liten twist om rättvisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0